Amikor a szavaknak súlya van

Hátizsákok az erdőben

Szövegíróként jól tudom, hogy a szavaknak milyen nagy súlya van. Ezt nem mindig ismerjük fel, de vannak olyan helyzetek, amikor teljesen nyilvánvaló. Pl. amikor a szavak jól látható helyen vannak.

Vegyünk pl. egy egyszerű hátizsákot. Szép színe van, a minősége is rendben és megfizethető. Csakhogy a hátizsák jobb esetben egy számunkra is ismerős márkajelzéssel, rosszabb esetben teljesen ismeretlen felirattal van ellátva. Ezt a hátizsákot méregdrágán vesszük meg a boltban, miközben gyakran fogalmunk sincs, mit takar a felirat, ami rajta áll. Így volt ez 50 éve a nejlon szatyrokkal, ma pedig már a ruháinktól a wc-papírig mindennek márkajelzése van.

Egy toalett papír és egy póló között az a különbség, hogy míg a papírral mindössze a szűk családi köröd fog találkozni az otthonodban, addig a pólódat éveken át mindenki látni fogja, akivel érintkezel. Ezt nevezzük reklámfelületnek.

Miről árulkodik a termék márka?

A márkajelölések úgy általában azt jelentik, hogy beskatulyázható vagy valahová. Ezt ma már  szinte lehetetlen elkerülni, de a tudatos vásárlással te magad határozhatod meg, hogy hová akarsz tartozni. Ezzel elméletileg elkerülhetőek az öltözködés alapján lehetséges előítéletek.

Akár saját magadat kategorizálod be valahová, akár a márkajelzés skatulyáz be téged, a márka az igényedről, a hovatartozásodról, a határozottságodról, az életszínvonaladról és az egszisztenciádról árulkodik. De sok minden másról is, csak nézzük meg ezt egy kicsit más szemmel!

Miről árulkodik a márkajelzés?

Sajnos ugyanakkor a márkák az emberek közötti különbségek jelzőlámpái is egyben. Az előbb a hovatartozást és az egzisztenciát emlegettük, ami azt jelenti, hogy az óriási kínálat ellenére anyagi helyzete, rossz látása, vagy egészségügyi helyzete miatt nem mindenki tud válogatni a márkák között. Sokan élelmiszerből is csak azt vehetik meg, amit a pénztárcájuk megenged, hiába a bio, vegán, és egészséges címkék…

A márkaválasztást nélkülözni kényszerülő polgárok használt ruhát vásárolnak. Számukra a tudatosság lehetősége korlátozott, ezért kevésbé áll a választás fókuszában a hovatartozás. Csakhogy a világ minden esetben azt diktálja, hogy a többséghez akarjunk tartozni, ez pedig felületességet, látszat-tudatosságot és hamis előítéleteket generál.

Nem mindenki márkafüggő

Szerencse az éremnek két oldala van, ami azt jelenti, hogy nem mindenki merül el ennyire a részletekben. Mondjuk inkább így: nem mindenki ítélkezik egy márka alapján. Nem is szabad, mert a látszat néha és egyre gyakrabban csalóka! De hogyan bújhatnánk ki a hovatartozásunkat követelő márkaháború fojtogató karmai alól?!

Vannak ún. “no name” termékek, amelyekkel a leggyakrabban a használt ruhaboltokban lehet találkozni. No name ruha lehet egy régi ruha, amiből kivágták a címkét, ill. többnyire a házilag készült ruhák is nevetlenek. Másféle no name ruha alapvetően nem létezik, mert a gyártóknak a ruhák előállításakor különböző szigorú szabályoknak kell megfelelniük és számos adatot kell feltüntetniük a termékek címkéjén, köztük a gyártó nevével.

“No name” termékek a ruhaiparban

Az etikus ruhagyártás fogalma még nem igazán terjedt el szerte a világban, ezért sajnos a munkajog szabályai alól kibújva még mindig rengeteg ruha ellenőrizetlenül készül. A fenntartható gazdaság és az etikus ruhagyártás fogalmak megszületésére a környezetszennyezés, és a tisztességtelen munkafeltételek miatt volt szükség.

Ugyanakkor minél több szabályt tartatnak be valakivel, a gyártási és ellenőrzési folyamat annál több ponton megy keresztül, így ezek az ellenőrzött termékek is egyre magasabb áron adhatók el. Az etikus ruhagyártás nagyszerű dolog, de nem olcsó, ahogy a bio és a vegán élelmiszerek sem. Vagyis az egész egy ördögi kör, mert beszélhetünk fenntarthatóságról, vagy ökogazdaságról, ha közben a többség nem tudja megfizetni a “mindennek is megfelelő” termékeket. …és ezt a problémát sajnos nem csak a ruhaipar nyögi: a fűtésben is megvannak az ellentétek: aki meg tudja fizetni, már átállt az elektromos fűtésre, de nagyon sokan vannak, akik még ma is fával fűtenek.

Alternatív ruhamárka: felvarró

A nyolcvanas és kilencvenes években felértékelődtek a matricák és felvarrók, valamint a kitűzők jelentősége. Az önkifejezés eszközei voltak ezek egy olyan korban, amikor Magyarországon még közel sem volt ennyiféle színes ruha, vagy ruhamárka. Abban az időben nagyon sokan hordták ezeket a kitűzőket és felvarrókat, melyek többsége szintén a hovatartozásról árulkodott.

A rockerek kedvenc bandáik felvarróit varrták farmer mellényeikre, mások színes kitűzőkkel tűzdelték tele a farmer dzsekijüket. Akkoriban a rocker felvarrók a lázadást szimbolizálták, míg a neon színű mosolyt ábrázoló kitűzők a hippikhez hasonló vonal volt, amely a világ sokszínűségét képviselte. Észre sem vettük, de a politika már itt is jelen volt a kisember életében. Elgondolkodtató, hogy a megosztottsághoz olykor egy felvarró, vagy egy kitűző is elég…

Felvarró újragondolva

Hogy hogyan tudsz egyszer és mindenkorra kilépni ebből a kéretlen megcímkézésből?! A hippik természetbarát polgárok voltak, akik gyakran maguk foltozták, sőt varrták a ruháikat. Ma már ez elég meredeken hangzik, mégis van egy figyelemreméltó pontja a történetnek!

Ha eleged van abból, hogy mások határozzák meg a rólad alkotott véleményt, azt hogy hogyan öltözködj, és hogy ki vagy te pontosan, akkor vedd a kezedbe az irányítást és készíts saját felvarrót! A hippi mozgalom annak idején színes virágokkal próbálta felhívni magára a figyelmet. Mi ennek a második fordulóját éltük meg a nyolcvanas és kilencvenes években, az említett kitűzők és felvarrók virágkorában.

A saját felvarró nem kerül semmibe! Csak tű és cérna kell hozzá, illetve biztos, hogy van otthon néhány régi póló, vagy egyéb ruhadarab, ami felhasználható hozzá. Már két különböző színnel el tudsz indulni: egyikből vágd ki a betűket, a másikból pedig egy kis téglalapot! Varrd fel a téglalapra a betűket, azután fogd a tatyód és varrd fel rá a kész fellvarrót!

Mi legyen a varázsszó?

S hogy mi legyen a felirat?! Ha megfogadod a tanácsunkat, a felvarrón a “LOVE” felirat fog szerepelni, mert azt senki és semmi nem tudja belemagyarázni semmibe. Ez a felirat országtól, az anyagiaktól, politikától és vallástól függetlenül is mindig ugyanaz, ugyanakkor nem zárja ki, hogy egy általad kedvelt márkát viselj.

Mi a hátizsákunk márkajelzését “matricáztuk át” egy saját felvarróval az egyenlőség jegyében. Ez a “világnyelv” országtól, anyagiaktól, politikától és vallástól függetlenül is örökzöld és mindenki számára érthető. Nincs semmi érdek, vagy haszon mögötte, nem került semmibe és mégis sokatmondó…

Hátizsákok a vonaton